هکر رشد و دیجیتال مارکتر چه فرقی دارند؟

قیف هک رشد

تا حالا براتون سوال شده که واقعا هک رشد و دیجیتال مارکتینگ چه فرقی با هم دارند ؟

آیا فرقشون در فرآیندهاشونه ؟ در ذهنیت هاشونه ؟ یا در محصولاتشونه؟

نگران نباشید شما تنها کسانی نیستید که این سوالها براش مطرحه.

 

 

هک رشد چیست ؟

بهتره که اولش با هک رشد شروع کنیم و چند مثال بزنیم تا موضوع روشن بشه .

هک رشد فرآیند آزمایشات سریعی هست که در خلال کانال های بازاریابی و توسعه محصول به وجود می آید تا موثرترین و کاراترین این کانال ها برای رشد کسب و کار کشف بشه و در نهایت  باعث رشد بشه .

هک رشد معمولا برای استارتاپ ها استفاده می شود به دلیل اینکه استارتاپ برای زنده ماندن به رشد احتیاج دارد . اما اونها تنها کسانی نیستند که به این موضوع احتیاج دارند . در حقیقت ، این فرآیند (فراتر از ذهنیت) توسط تمام بازاریابهای باهوش و کسب و کارهای رو به جلو استفاده می شود .

اگر فکر می کنید که دوست دارید بیشتر در مورد هک رشد بدونید این لینک رو می تونید ببینید . 

 

فرآیندهای هک رشد

خیلی از آدمها فکر می کنند هک رشد به معنای پیدا کردن یک ایده فوق العاده است که یک شبه کسب و کار را به موفقیت برساند . در صورتی که اینطور نیست . چیزی که ذهنها را به این سمت می برد تعداد زیاد مقالاتی است که در مورد هک رشدهای شرکتهای بزرگ و موفقی مانند Uber ، Airbnb ، DropBox صحبت می کنند .

تاکتیک ها خیلی مهم هستند اما این کاملا غلط است که فکر کنیم رشد یک شبه اتفاق می افتد .

چیزی که نیاز هست در مورد آن فکر کنید فرآیندی است که قابل تست ،  اندازه گیری و مقیاس پذیری باشد .

برای اینکه بخواهیم در مورد فرآیند هک رشد صحبت کنیم خیلی واجب است که بخواهیم در مورد ابعادی از پروژه که به طور مستقیم بر روی رشد موثر است صحبت کنیم .

قیف هک رشد
قیف هک رشد

 

اگر یک وبسایت eCommerce (تجارت الکترونیک) دارید این محدوده به این صورت است :

  • جذب مشتری : هدایت آدمها به سمت سایت تان
  • درگیرسازی مشتری : آدمها محصول شما را پیدا کنند
  • فعالسازی مشتری :  آدمها ثبت نام کنند و محصول را بخرند
  • بازگشت مشتری : آدمها برگردند و یک محصول دیگری را بخرند

(البته برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است )

بعد از تعریف قسمت های کلیدی برای کسب و کارتان ، نیاز به این دارید که اهداف هر قسمت را مشخص کنید که با رسیدن به آن اهداف در ادامه به رشد در آن کسب و کار برسید.

اگر این بخش “بازگشت مشتری” است ، هدف شما می تواند این باشد که ۲۰% رشد در ماه اول اتفاق بیافند . مرحله بعد این است که طوفان فکری کنید که چگونه می توانید به این هدف برسید . به عنوان مثال می توانید با اعلان های ایمیلی(Email Notification) ، هدف گذاری مجدد (Re-targeting)  و برنامه های وفادارسازی (Loyalty program) به هدفتان برسید .

وقتی می خواهید از اعلان های ایمیلی استفاده کنید می توانید از : ایمیل تشکر ، محصولات مشابه و تخفیف های جدید شروع کنید .

در این روش شما ایده های محتلف را تست می کنید و بهترین راه حل را پیاده می کنید .

با آنالیز داده ها می توانید فعالیت های کاربران را اندازه گیری کنید ، رفتارها را ارزیابی کنید ، تجربه کاربری را بهبود دهید ، موفقیت های گذشته را تکرار کنید و در کل می توانید آینده را بهتر پیش بینی کنید .

کل این فرآیند و آزمایشهایی که طراحی می شود برای به دست آوردن رشد پایدار و طولانی مدت است . شما می بایست که اهداف تون رو مشخص کنید ، آزمایش اجرا کنید ، از ابزارهای هک رشد استفاده کنید ، تاثیرات را اندازه گیری کنید و بعد به سمت رشدهایی که انجام نشده است از جمله : ترافیک بیشتر ، فروش بیشتر ، بازگشت مشتری ، نمایش بیشتر ، بک لینک گرفتن بیشتر ، به اشتراک گذاری بیشتر و کامنت گیری حرکت کنید .

 

هک رشد چیست؟
هک رشد چیست؟

 

از سعی و خطا نترسید و همیشه گزینه های جدید را تست کنید . حتی اگر آزمایش های شما شکست می خورد نگران نباشید کلی داده دارید که می توانید در آزمایش های آینده از آن استفاده کنید .

والاترین هدف در هک رشد این است که کدام کانال و تاکتیک برای شما کار می کند و بالاترین بازگشت سرمایه (ROI) را برای شما به ارمغان می آورد و بعد بر روی آن تمرکز کنید .

بعد از چند سال که پروژه موفق شد ، یک نفر در مورد شما خواهد نوشت که شما به صورت شبانه روزی کار کرده اید و استراتژی رشد تان مثال زدنی است 🙂

 

 

 

استراتژی های هک رشد

یکی از معمول ترین استراتژی های هک رشد جذب کاربران جدید از طریق اهرم کردن “غول ” هایی هست که مخاطبان شان با مخاطب کسب و کار شما یکی است . این دقیقا کاری است که Airbnb با استفاده از Craiglist انجام داد می توانید داستان کامل آن را در این لینک ببینید .

علاوه بر این آمار نشان می دهد که کسب و کارهایی که از” همکاری تجاری” (Partnership) استفاده می  کنند برای دسترسی به مخاطبان بیشتر از ۱۰۰% تا ۶۰۰% بازگشت سرمایه بیشتری  داشته اند.

همکاری تجاری می تواند به شکل یکپارچه سازی پلتفرم ها (Integration) ، دسترسی به پایگاه مشتریان (User Base) و تبلیغات همزمان (Cross-Promotion)  باشد .

DropBox توانستند به وسیله تاکتیک معرفی به دوستان ۶۰% ثبت نامشان را افزایش دهند . در اصل به کاربران فعلی شون پیشنهاد دادند که با معرفی به دوستانشون می توانند حجم بیشتری داشته باشند . و در عمل ۵۰۰ مگ به خودشان می رسید و ۵۰۰ مگ به دوستان شان .

با همین روش Dropbox در تمام دنیا پخش شد .

Skype از روش مشابهی به نام  تاکتیک چرخه ویروسی استفاده کرد . برای آشنایی بیشتر با بازاریابی ویروسی می توانید این لینک را ببینید . وقتی آدمها می خواستند از Skype استفاده کنند   دوستان و فامیلاشون  را دعوت می کردند و اینگونه شبکه افراد داخل این نرم افزار بزرگ و بزرگتر شد .

بعضی از محصولات/سرویس ها برای به اشتراک گذاری ایده آل هستند و بعضی نه .

این رو در نظر بگیرید که یک تاکتیک در کسب و کار دیگه ای جواب داده  به این معنا نیست که برای شما هم جواب می ده . شما می بایست حتما برای خودتان آن را تست کنید .

 

رفتارهای شخصی یک هکر رشد

یک هکر رشد نیاز داره که :

  • متمرکز باشه :  در هک رشد سرعت اولویت اوله . اگر بعضی از فعالیت ها دیرتر انجام بشه جبران نمیشه کرد .
  • با انگیزه باشه : چون هکر رشد باید بسیار تست کنه و شکست بخوره برای همین باید خیلی با انگیزه باشه .
  • پاسخگو باشه : در مورد نتایج و چیزهایی که شرکت می خواهد گزارش آماده کنه و پاسخگو باشه.
  • کاردان باشه : وقتی نیاز هست که از تاکتیک های جدید ، کانال های جدید و فرصت های کشف نشده استفاده کنه انتخاب دقیقی داشته باشه  .
  • خلاق و کنجکاو باشه : برای اینکه بتونه خارج از چارچوب فکر کنه و آزمایش های رشدش را بتونه بهبود بده نیاز هست که خلاق باشه .
  • مبتنی بر داده  باشه : برای فهم داده هایی که به دست می یاره ، و طراحی سنجه ها و تحلیل آمار برای بهبود فرآیندها نیاز هست که داده را متوجه بشود و بتواند آنالیزور داده باشد . و در حالت ایده آل دانشمند داده باشه .
  • حریص به یادگاری باشه : نسبت به کانال های جدید و ابزارهایی که روز به روز از توی لپ لپ در میان حریص باشه .
  • ذهنش باز باشه : برای شنیدن ایده های جدید و جمع آوری الهام هایی از دیگران ذهن و گوشش باز باشه
  • شجاع باشه : وقتی نیاز هست که ریسک کند .

شاید براتون سوال پیش بیاد که خوب توی دیجیتال مارکتینگ هم من همینجوری هستم این به شما بستگی داره هر شغلی اقتضائات خاص خودش رو داره و می طلبه . خوب واقعا در تمام دنیا حقوق هکر های رشد بیشتر از دیجیتال مارکترها هست برای همین نیاز هست که اشراف بیشتری به موضوع داشته باشند .

اگر نکته را در مورد هکر های رشد گرفتید حالا بریم سراغ دیجیتال مارکترها 🙂

 

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

 

دیجیتال مارکتینگ به فرآیندی از تبلیغ برندها ، شرکتها ، محصولات و سرویس ها بوسیله رسانه ها ، کانال ها ، ابزارها و تاکتیک های آنلاین میگن .

معمولا از استراتژی های مختلفی استفاده می شود برای اینکه مفهومی که نیاز هست منتقل شود از راههای آنلاین به مخاطبان منتقل شود .

تمام استراتژی های موجود برای هدایت ترافیک به سمت کسب و کار هست و تبدیل یک بیننده گذری به مشتری وفادار است .

قسمت های کلیدی در دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلف شامل موارد زیر و بسیاری دیگر است (سعی شده که خلاصه توضیح بدهم وگرنه میشه مقاله ها برای هر کدام نوشت ):

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی : افزایش مخاطبان بوسیله شبکه های اجتماعی که در اینترنت وجود دارند مانند : فیسبوک ، اینستاگرام ، توییتر و یوتیوب .
  • بازاریابی محتوا :ساخت و به اشتراک گذاری محتوایی به صورت آنلاین مانند بلاگ ، ویدیو و پست های شبکه های اجتماعی .
  • بازاریابی ایمیلی : استفاده از ایمیل برای ارسال تبلیغات برای ساخت وفادار سازی ، اعتماد و آگاهی از برند
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) : توسعه استراتژی هایی برای افزایش تعداد بازدیدها  از طریق بالاتر قرار گرفتن در موتورهای جستجو و کلیک گرفتن
  • کمپین های کلیکی (PPC) : پرداخت به سیستم های تبلیغاتی برای اینکه بازدید کنند ه ها به سمت سایت شما یا اپ استورها برای نصب اپ شما هدایت شوند
  • بازاریابی موبایلی : توسعه استراتژی هایی برای هدف قرار گرفتن مخاطبینی که در دستگاه های موبایلی هستند از طریق شبکه های اجتماعی ، وب سایت ها ، ایمیل ها ، پیامک ها و اپلیکیشن ها
  • بازاریابی ارجاعی (Affiliate Marketing) :کسب و کارها جایزه می دهند به ارجاع دهنده هایی که برایشان مشتری بیاورند . مثل قسمتی از سرویس شان را یا پول نقد .

دیجیتال مارکترها ممکن است که با یکی یا چند تا از اینها کار کرده باشند این بستگی به نیاز شرکتی دارد که با دیجیتال مارکتر کار می کند .

بیاید به پروفایل دیجیتال مارکتر با جزئیات بیشتری نگاه کنیم .

 

دیجیتال مارکتر

بازاریاب ها می دانند که داده ها تمام جواب ها را ندارند . و بعد از آن چگونه می خواهید که سنجه ای برای احساسات آدمهایی که با برند ما سر و کار دارند قرار دهید ؟(البته راههای هست 🙂  مانند استفاده از NPS)

بازاریاب ها بیشتر متمرکز بر روی برندینگ ، داستان گویی ، تفکرات بلند مدت و احساسات مخاطب هستند .

کار آنها ساخت ، توسعه و پیاده سازی استراتژی  ارتباط با چند کانال است که دید آنلاین آدمها را نسبت به کسب و کار ، برند یا محصول بهبود دهد .

برای این آنها تقریبا از کانال های مشابه هکر های رشد استفاده می کنند مانند :

گوگل آنالیتکس ، لینک سازی ، CRM ، بازاریابی ویدیویی ، بهبود نرخ تبدیل ، گوگل ادوردز ، بلاگ نویسی ، SEO و غیره

 

رفتارهای شخصی دیجیتال مارکتر ها

دیجیتال مارکتر ها لازم است که :

  • خلاق باشن  : برای پیدا کردن فرصت ها در رسانه های آنلاین و پید اکردن راه جدید برای معرفی محصول/ سرویس در فضای آنلاین می بایست که خلاق باشید .
  • خود آموز : می بایست از روی رفتار کاربر احساسات آن ها را بیاموزیم  .
  • پاسخگو : برای مدیریت برند آنلاین و کمپین های دیجیتال و بودجه ریزی آنها می بایست که به مقام بالاسری پاسخگو باشند .
  • صبور  : برای ساخت برندی قوی و قابل اعتماد می بایست صبور باشند
  • تطابق پذیر : برای یادگیری ترندهای جدید و منطبق شدن با آنها می بایست که تطابق پذیر باشند .
  • منظم : آنها می بایست که بر روی کلی فعالیت تمرکز کنند پس بدون نظم این اتفاق خیلی سخت پیش می رود .

 

تفاوت ما بین هکر رشد و دیجیتال مارکتر

 

همانطور که بالاتر گفتم ، هکر رشد و دیجیتال مارکتر ممکن است که از کانال های بازاریابی یکسانی استفاده کنند و حتی رفتارهای شخصی شبیه به همی داشته باشند اما ایدئولوژی آنها در کار با هم بسیار متفاوت است .

تمرکز

دیجیتال مارکترها به طور معمول بر روی جذب مشتری تمرکز دارند در صورتیکه هکرهای رشد بر روی تمام فازهای قیف فروش/محصول تمرکز دارند .

همچنین دیجیتال مارکترها بر روی یک برنامه طولانی مدت و متمرکز بر روی برند و ارتباطات برند هستند در صورتی که هکرهای رشد بر روی یک چیز متمرکز هستند فقط رشد .

 

قیف هک رشد
قیف هک رشد

 

ریسک

ساخت یک برند نیازمند زمان زیادی است ، ولی می تواند در یک لحظه نابود شود . برای همین دیجیتال مارکتر ها قابلیت های زیادی برای ریسک ندارند ، اما هکر های رشد دارند .

(البته ممکن است که هکر های رشد هم با آزمایشات بسیار بزرگ و خارج از چارچوب خسارات زیادی را به شرکت /استارتاپ وارد کنند . )

پس زمینه فنی

تیم های دیجیتال مارکتر ها شامل افراد غیر فنی ای هستند که برای پیاده سازی ایده هایشان نیاز به برنامه نویس ها ، طراحان ، و دانشمندان داده دارند . از دیگر سو ، تیم های هکر های رشد شامل افرادی هست که ایده هایشان را از ابتدا تا انتها خودشان می سازند . زمانی که دیجیتال مارکتر ها در حال حدس و گمان هستند هکر های رشد تست می کنند اندازه گیری می کنند و همه چیز را بهبود می دهند . پیشینه ی فنی شان به آنها کمک می کند که فرصت هایی را ببینند که مارکترها نمی توانند ببینند .

همانطور که دیدید هک رشد بین مارکتینگ و دانش فنی قرار دارد . برای همین هست که دیجیتال مارکترها می توانند هکر رشد شوند اگر آنالیز بسیار قوی و ذهنیت فنی داشته باشند .

در یک کلام : تمام هکرهای رشد موفق مارکترهای قوی ای هستند اما تمام بازاریاب ها هکر های رشد نیستند . بحث فقط کد نویسی نیست بلکه تمرکز بر روی داده ها برای رشد کسب و کار اهمیت بالایی دارد .

 

جمع بندی :

آیا در حال دنبال کردن ترند های دیجیتال مارکتینگ هستید ؟ برای اینکه بتوانید ظاهر آنلاین کسب و کار را شکل دهید  و یک برند قوی بسازید ، و یا دنبال استراتژی های رشد سریع هستید ؟ اگر به دنبال این هستید که چه کسی را برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید (یا بشوید) دیجیتال مارکتر یا هکر رشد ، ابتدا نیازهای خودتان را بنویسید .

  • اگر شما استارتاپ هستید یا می خواهید یک محصول/ مفهوم جدید را لانچ کنید ، اما نمی توانید هزینه ها و زمان کمپین های بازاریابی را تامین کنید ، هکر رشد احتمالا بهترین راهکار برای شماست .
  • از آن سو ، شرکتهای دیر پا معمولا با نرخ رشد سالیانه شان و شهرت برندشان راضی می شوند آنها نیازمند دیجیتال مارکتر هستند .

من به زودی مقاله ای خواهم نوشت در مورد مهندسی رشد  در سازمانهای بزرگ که جایگاه تفکر هک رشد را در این سازمان ها نشان خواهم داد .

 

 

لطفا و خواهشا اگر مقاله را خواندید هر نظری داشتید این پایین برای من بنویسید این باعث میشه که من انگیزه و انرژی بیشتری برای ادامه کار بگیرم .

شاد و پر رشد باشید 🙂

این مقاله ترجمه و تخلیصی بود از این مقاله

Related Post

Please wait...
Summary
هکر رشد و دیجیتال مارکتر چه فرقی دارند؟
Article Name
هکر رشد و دیجیتال مارکتر چه فرقی دارند؟
Description
تا حالا براتون سوال شده که واقعا هک رشد و دیجیتال مارکتینگ چه فرقی با هم دارند ؟ آیا فرقشون در فرآیندهاشونه ؟ در ذهنیت هاشونه ؟ یا در محصولاتشونه؟
Author
Publisher Name
رشدینو
Publisher Logo

4 comments on “هکر رشد و دیجیتال مارکتر چه فرقی دارند؟

  1. متشکر از ترجمه تون ولی به نظرم نیاز به ویراستاری داره

    Please wait...
  2. من به عنوان دیجیتال مارکتر به نظرم تفاوتی بین هک رشد و دیجیتال مارکتینگ نیست

    Please wait...
  3. توی متن بعضی جاها بین مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ ظاهرا تفاوتی قائل نشده درسته ؟

    Please wait...
    1. بعله دقیقا درسته

      Please wait...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *